Színészek: Hunyadi Máté (m.v.), Jenővári Miklós (m.v.), Martinkovics Máté, Szántó Balázs (m.v.)
Dramaturg: Kemény Zsófia
Rendező: Tárnoki Márk
Az előadás időtartama: 60 perc.
Az előadás a Kerekasztal Színházi Nevelési Központtal és a Mannával koprodukcióban készült
Támogató: NKA
Bemutató időpontja: 2020. augusztus 14. (Thealter Fesztivál – Szeged)
Az előadás megvásárolható, bővebb információ: faqszinhaz@gmail.com
Az előadás szinopszisa
”Ahol szürke falak tartják fogva a fiatal, felfelé törekvő erőket, ott óriásira dagad a megrekedt fantázia, és sokaknak eszét veszi„ – mondja Musil, a Törless írója. És mi történik az észvesztés pillanat után? Le tudja-e követni a fürge gondolat az érzelmek zabolátlan rohanását? Hogy lehet túlélni a kamaszévek zűrzavarát, mikor a nyers vágyak hol elszabadulnak, hol besorakoznak a józanész parancsnoksága alá? Hogy éli túl négy fiú egy katonaiskolában összezárva, és túléli-e egyáltalán? Megfékezhető-e az ösztönök elementáris energiája, vagy simán szétrobban tőle a színpad?
Robert Musil klasszikussá vált regényét Kemény Zsófi írta át verses drámává, meghagyva az eredeti történetet, mégis a középiskolások körében népszerű slampoetry műfaj formájába átültetve. Az előadás fontos szereplője a zene, amely élőben, a színészek által fog megszólalni, a legkülönbözőbb elektronikai eszközök segítségével.
Törless a nyári szünet után visszatér a fiúintézetbe, ahol tanulóéveit tölti. A fiú szenved a magánytól, és rengeteg kérdés gomolyog benne saját magával és a világgal kapcsolatban. Két barátra tesz szert, akik különféle kísérleteik céltáblájául egy harmadik fiút, a kiszolgáltatott helyzetbe lévő Basinit szemelik ki. Éjjelente az intézet padlásának egy eldugott helyiségébe vonulnak, és odáig feszítik a kísérletezést, hogy Basini élete veszélybe kerül. Törless dilemmái, kérdései szinte narrálják a történetet, amelyben a tanárokkal való kommunikációs szakadék ugyanúgy felszínre kerül, mint a szülőktől való elszakadás problémái.
Az előadás formanyelve, eszköznélkülisége miatt ideális a tantermekbe, témája pedig könnyen átélhetővé válik a gimnazisták számára, hiszen velük azonos korú fiatalokat láthatnak, olyan témákat érintve mint a kiközösítés, kiszolgáltatottság, közösség, felnőtté válás, tanár-diák viszony, amelyek e korban a leginkább foglalkoztatják őket.