Project Description

Belső képzés

Résztvevők: Barcsai Bálint, Borsi- Balogh Máté, Georgita Máté Dezső, Lakatos Dorina, Mentes Júlia, Orbán Borbála, Rábavölgyi Tamás, Tóvaj Ágnes

Képzés vezetője: Tárnoki Márk

Képzés helyszíne: Balatonakali

A képzésről

Csehov Ivanov című drámájával foglalkoztunk intenzíven egy szűk héten keresztül. A hét végére két- három szereplős, zárt jeleneteket készítünk. Az anyag itt nem csak inspiráció, ugródeszka, mint az adaptációink, improvizációink esetében, hanem kutatásunk tárgya lesz. Közösen elemeztük a drámát, a kiválasztott jeleneteket és a szereplőket. Felfejtettük a szerepek igazságát, útját, hozzájuk rendeltünk egy minél tágabb kulturális, asszociációs mezőt. Kapcsolatokat kerestünk más művek szereplőivel. A cél az volt, hogy minél kontúrosabb képet kapjunk a figurákról, hogy plasztikusan kirajzolódjanak előttünk. Ehhez elengedhetetlen az élet tanulmányozása is, saját élményeink is hozzárendeltül az anyaghoz. Környezet- tanulmányt, gyűjtést készítettünk. Ki ma Ivanov? Hogy néz ki? Hogyan él? A jelenetek próbái alatt végig pszichológiai kutatás zajlott. A dámai forma, a párbeszéd mögötteseit kutattuk. Mi van a szöveg mögött? Miből jönnek a mondatok? Mik a szándékok és ezek hogyan hatnak egymásra, és hogyan alkotnak íveket? Mik a jelenet fordulópontjai, szélső értékei? Mekkora amplitúdókat lehet benne bejárni? Mennyire szabad vagy kötött a megszólalások ritmusa, vagy az egész jelenet tempója? Hogyan töltődik fel a csönd, a szünet? Egyáltalán mi az anyag stílusa, mire alkalmas? Mit bír meg, és mit dob le magáról? A próbák aztán számos egyéb kérdést is felvetettek: mi az adott jelenet tere? Nem talált térben akarunk dolgozni, hanem adott színházi terekben (szoba) alakítottuk a színpad-nézőtér viszonyt, díszletet, jelmezt. A nyilvánvaló cél mellett, hogy a részvevők színészmesterségbeli tudása fejlődjön, számos járulékos haszna is volt a képzésnek, amik mind színészi kompetenciáinkat fejlesztették, például a partnerrel való szoros együttműködést.